Tips voor het laten bouwen van een website

 In Website

Waar moet je aan denken wanneer je een website laat bouwen of vernieuwen?

Tips voor het laten bouwen van een website

In mijn blog geef ik je tips voor het laten bouwen van een website of het laten aanpassen van je website. Een van mijn werkzaamheden is het bouwen van websites. Ik zie heel vaak websites voorbij komen die niet voldoen aan bepaalde standaard eisen. De website is bijvoorbeeld niet responsive, buttons en CTA’s die niet klikbaar zijn of onduidelijk wat je nou eigenlijk kan doen op de website of wat het bedrijf überhaupt doet. Er zijn natuurlijk heel veel dingen waar je aan moet denken daarom heb ik een lijstje gemaakt met punten die belangrijk zijn voor een website.

Dit lijstje met tips voor het laten bouwen van een website is bedoeld wanneer je:
– Een nieuwe website laat bouwen
– Je huidige website wil laten vernieuwen
– In gesprek gaat met een websitebouwer

1. DE PRIJS

De prijzen verschillen enorm bij bedrijven die websites bouwen, maar de prijs is wel een belangrijk aspect. Het ligt natuurlijk aan wat je precies wil laten bouwen en voor welke extra opties je kiest. Maar als een websitebouwer €3000,- vraagt voor een eenvoudige informatie website met enkele pagina’s en een paar extra opties, dan weet je dat dat niet klopt.

GRATIS
Er zijn systemen waarmee je gratis websites kan bouwen, maar daar zitten veel beperkingen aan. Wil je een serieuze website voor je bedrijf dan is dit niet aan te raden.

€250,- tot €1250,-
Zelfstandige websitebouwers die in dit tarief vallen kunnen erg mooie websites maken, check van te voren wel wat je krijgt voor die prijs en vraag altijd om een portfolio. Bevalt het je dan kan je ja zeggen, spreekt het je niet aan zoek dan verder.

€1250,- tot €4000,-
Vraag je offerte aan en krijg je een bedrag tussen de €1250,- en €4000,- terug mag je er vanuit gaan dat dit een website wordt die custom made is. Of er wordt gewerkt met speciale thema’s en wordt helemaal op maat gemaakt.

€25.000,- of meer
Websites zoals marktplaats of bol.com hebben aardig wat besteed aan hun website. Dit zijn websites met opties en functies die speciaal voor de website worden geschreven door programmeurs.

2. LOOK AND FEEL

Zorg dat je van te voren duidelijk in kaart brengt wat de look en feel moet zijn. Je wil natuurlijk dat je website mooi is, al is dat niet het belangrijkste van een website, maar toch. Vaak als mijn klanten niet weten wat ze precies willen, laat ik ze zoeken naar websites van bedrijven die hun aanspreken, waar ze een goed gevoel bij hebben. Die input kan ik als websitebouwer meenemen in de bouw van hun eigen website. Bepaal ook de foto’s die je op je website wil hebben en waar die bij horen.

Zorg ook dat je doorgeeft met welke kleuren je wil werken, ik werk zelf vaak vanuit de kleuren van het logo. Heeft je logo de kleur zwart of wit zorg dat voor een accent in je website. Kijk hier weer naar wat je wil uitstralen en kijk dan naar wat een kleur betekend zoals in onderstaande afbeelding.

3. WAT IS JE DOEL?

Zorg dat je van te voren duidelijk hebt wat het doel van je website is. Wil je dat iemand iets bij je koopt, wil je dat iemand contact opneemt of direct inzicht heeft in wat je bedrijf doet. Een doel is heel erg belangrijk omdat je anders net zo goed geen website kan bouwen. Geld besteden aan een website waar je alleen wat afbeeldingen op plaatst en je missie en visie op duidelijk maakt gaat je geen of in ieder geval weinig nieuwe klanten brengen.

4. BOUW VANUIT DE KLANT

Jij kent je bedrijf door en door en weet precies wat wat is. Maar een bezoeker op de website, een potentiële klant waarschijnlijk niet. Zorg er dus voor dat je je navigatie inricht vanuit het oogpunt van de klant. Zorg dat duidelijk is wat hij/zij op de website kan doen en vinden. Vraag jezelf af want de bezoeker op je website mogelijk zou willen weten als hij/zij op jouw website uitkomt. Iemand die zoekt in Google naar website laten bouwen en uitkomt op mijn website ziet direct een optie voor meer info over webbuilding.

5. VOORKOM LANGE TEKSTEN 

Ik snap dat je natuurlijk zoveel mogelijk informatie wil geven maar een tekst van 3000 woorden op 1 pagina werkt niet, tenzij het een interessante blog is natuurlijk! De online gebruiker wil schakelen en het liefst zo snel mogelijk, hij/zij wil meteen weten kan het wat ik wil, ja? Oké mooi ik ga verder op de website en neem contact op. Nee? Dan ga ik meteen naar de volgende. Zorg dat je alle informatie zo kort en bondig houdt en deze op deelt in kleine stukjes, titel, tekst, button. Zo help je diegene met scannen en of de informatie die hij/zij zoekt bij jou te vinden is.

Het is jouw website! Niet die van de websitebouwer

6. LIVE GANG

Een website is nooit klaar, wanneer de website live gaat staat natuurlijk het grootste gedeelte zoals jij dat hebt bepaalt. Maar daarna is het belangrijk om je website in de gaten te houden. Heb je een hoog bounce percentage? Waar kan er beter? Zorg voor content in de vorm van een blog of deel nieuws items. Je wil namelijk ook voor de zoekmachines up-to-date blijven.

7. UPDATES & AANPASSINGEN 

Wanneer je je website laat bouwen in bijvoorbeeld WordPress of Joomla krijg je te maken met updates. Vraag altijd even aan de websitebouwer of hij dit bij houdt of dat je dit zelf moet doen. Voer je die updates niet uit krijg je te maken met beveiligingsproblemen. Ik zelf check elke maandagochtend op updates voor alle websites die ik heb gebouwd.

Wil je zelf dingen kunnen aanpassen of laat je dat doen? Heb je echt geen kaas gegeten van websites en systemen, laat dan je websitebouwer de aanpassingen doen. Heb je enige feeling met cms dan kan je het zelf gaan doen. Maar wanneer je iets aanpast en je website gaat offline en werkt niet meer, dan moet je niet gek kijken als er een extra factuurtje op de mat valt. Het lijkt allemaal zo eenvoudig….

8. SOCIAL MEDIA

Heb je verschillende Social Media kanalen? Laat die dan koppelen aan je website. Laat je websitebouwer icons plaatsen met daarin de link naar bijv. je Facebookpagina, maar je kan ook kiezen voor een Instagram Feed of Facebook like box. Daarnaast zijn er ook opties bij blog berichten om te kunnen delen op via Social Media.

9. GOOGLE

Zorg ervoor dat je websitebouwer direct een Google Analytics account voor je aanmaakt. Hiermee meet je namelijk je website bezoeken maar ook het bounce percentage en nog veel meer informatie. Weet je zelf hoe het werkt dan kan je ook de code zelf aanleveren. Zorg ervoor dat jij de eigenaar bent van het account en niet de websitebouwer. Laat je website ook toevoegen aan Google Webmastertools, dit werkt ook met een code in je website. Door je website aan Google Webmastertools toe te voegen kan Google je website indexeren. Dit gebeurt a.d.h.v. een sitemap, dat is een soort samenvatting van alles wat op je website staat. Die laadt je in Google Webmastertools zodat google je website kan gaan indexeren.

10. SEO

Vraag naar opties voor SEO en of je websitebouwer dit voor je kan realiseren. Wil je alles uit SEO halen, dan moet je daarvoor betalen. Maar er zijn heel veel dingen die bijdragen aan SEO waar de websitebouwer je bij kan helpen.

11. EXTRA’S

Denk er ook over na of je een blog wil, een zoekfunctie, een portfolio, nieuwsbrief inschrijfformulier, buttons, contactformulier, of pop-up allemaal opties die je kan laten installeren in de website door je websitebouwer.

12. BELANGRIJKE VRAGEN

Met onderstaande vragen kan je terecht bij je websitebouwer zodat jullie samen een duidelijke en goede samenwerking aan kunnen gaan.

  • Wordt er van te voren gezorgd voor een ontwerp?
  • Hoeveel verschillende ontwerpen ontvang ik?
  • Mag ik zelf voorbeelden aanleveren voor het ontwerp?
  • Krijg ik uitleg over het CMS waar mee wordt gewerkt?
  • Mag ik zelf in het CMS werken?
  • Zorgen jullie voor de updates van het CMS?
  • Wat bieden jullie als service?
  • Wanneer betaal ik voor eventueel meerwerk?
  • Wanneer wordt de website opgeleverd?
  • Wordt er ook een e-mailadres voor mij aangemaakt?
  • Moet mijn website worden verhuisd?
  • Zo ja, wie regelt de verhuizing?
  • Als ik hosting bij jullie afneem wat zijn daarvoor de kosten?

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en mocht je nog meer vragen hebben neem dat gerust contact op!

Recent Posts
Showing 3 comments
  • Optimalist
    Beantwoorden

    Hoi Ilona,
    Dank voor je informatieve artikel. Weet jij ook wat de voordelen zijn van WordPress ten opzichte van bijvoorbeeld Wix? Nadelen hoor ik ook graag 🙂
    Groet, Jeanet

    • Ilona de Haan
      Beantwoorden

      Hi Jeanet,

      Graag gedaan! Wix is een programma waarbij je niet kan customizen je zit vaak vast aan een Sjabloon en je kan dan net niet die ene foto of button plaatsen waar jij wil. En daarnaast betaal je maandelijks aan Wix. Een WordPress website heeft geen maandelijkse lasten op de hosting en domeinnaam na maar dat is bij Wix ook. Ook is het zo dat je bij WordPress bij de brondcode kan om bepaalde aanpassingen te kunnen doen dat is bij Wix niet mogelijk. WordPress heeft een mega uitgebreide plugin bibliotheek en eigenlijk is alles wel mogelijk met WordPress of het nou met een plugin is of maatwerk.

      En wat ik zelf het belangrijkste vind ik dat jouw Wix website als snel op die van een ander lijkt, terwijl je met WordPress en duizenden opties hebt om je website helemaal naar eigen hand aan te passen.

      Groetjes Ilona

  • Webdesigner
    Beantwoorden

    Goede tips Ilona! Ook zeer handig zo’n vragenlijstje om duidelijk vooraf te bepalen wie wat doet en wanneer de deadline is.

Leave a Comment

Cookies

Wij gebruiken functionele, statistische en marketing cookies voor een optimaal presterende website. Pas eventueel de instellingen aan of accepteer alle cookies.

Privacy- & cookiebeleid | Sluiten
Instellingen
avg stappenplan