Nieuwsbrief schrijven: 8 handige tips voor een perfecte e-mail nieuwsbrief

 In Marketing

Waarom een nieuwsbrief schrijven?

Voor iedere ondernemer kan een eigen nieuwsbrief schrijven en ontwerpen veel opleveren. Je kunt op een vertrouwde manier veel mensen bereiken. Met een vertrouwde manier bedoel ik, dat reclame via de mail minder vaak als spam wordt gezien, dan andere advertising mogelijkheden.

Je kunt de opdeling en de inhoud van een nieuwsbrief helemaal zelf bepalen, waardoor je deze persoonlijk en speciaal kunt maken. Vind jij het nog moeilijk om goede (SEO) teksten te schrijven? Lees dan gerust nog eens het bericht van MediaChick met tips voor wanneer je zelf teksten schrijven wilt.

nieuwsbrief schrijven

Tips voor wanneer je zelf een nieuwsbrief schrijven wilt

  1. Tijdstippen en frequentie

Stuur niet te vaak nieuwsbrieven, anders zeggen abonnees hun abonnement binnen no-time op. Ik raad zelf aan om maximaal 3 keer per week een nieuwsbrief te sturen. Bedenk en probeer in te schatten wanneer jouw doelgroep de tijd heeft om hun mail te lezen. Stuur de nieuwsbrief mail dan rond deze tijd. Probeer ervoor te zorgen dat wanneer je 3 keer per week een nieuwsbrief schrijven wilt, je wel nuttige, interessante en geen irritante nieuwbrieven verstuurd.

  1. Houd de teksten persoonlijk

Voor de meeste bedrijven geldt dat je de nieuwsbrieven niet al te formeel hoeft te schrijven. Begin dus niet iedere mail met “Beste …,” maar zeg gerust ook eens “Hallo daar!” of “Een hele goede morgen!”. Houd de mail ook persoonlijk door wat leuke tips te geven waar de lezer veel aan heeft.  Zorg dat je de mails herkenbaar en uniek maakt door bijvoorbeeld een eigen lay-out, een eigen groet of een ander eigen kenmerk waarmee jij je onderscheidt van de rest. 

  1. Bepaal van tevoren duidelijk je doel en je strategie

Bedenk dus van tevoren wat je wilt bereiken met jouw mail. Wil je een product of dienst verkopen, de lezer informeren of misschien alleen de lezer amuseren?

Wanneer je je doel duidelijk voor ogen hebt kun je een schrijfplan opstellen, waar je de onderwerpen in zet die je in de nieuwsbrief wilt benoemen. Zo schrijf je jouw brief op een gestructureerde en daardoor productieve manier. Dit geldt natuurlijk wel voornamelijk voor lange nieuwsbrieven met veel tekst.

Creëer aan de hand van jouw doel ook duidelijke CTA’s: call-to-actions. Voorbeelden hiervan zijn “lees meer”, “start nu meteen”, “bekijk nog meer tips”, “bekijk de hele collectie”, enzovoort. Deze CTA’s brengen de lezers van jouw nieuwsbrieven bijvoorbeeld naar jouw website toe.

  1. Noem het woord ‘nieuwsbrief’ niet in de titel

Een pakkende titel is een belangrijke pré voor een goede nieuwsbrief. Een groot deel van de lezers bekijkt eerst de afbeeldingen, dan de titels en de subtitels en begint daarna pas met het lezen van de tekst.

Wanneer je het woord ‘nieuwbrief’ al in de titel van je e-mail hebt staan staat dit in de meeste gevallen niet erg aantrekkelijk voor de lezer. Misschien dat je het verschil zelf ook ziet in de volgende voorbeelden:

  • Nieuwsbrief nummer 8 van MediaChick over SEO-tips
  • Wil jij alles te weten komen over SEO? Lees handige tips en tricks voor het schrijven van jouw eigen SEO-teksten! Bekijk de 5 tips voor bloggen en SEO!
  1. Goede afbeeldingen trekken aandacht

Zoals ik hierboven al benoemde, is het belangrijk om goede afbeeldingen in de nieuwsbrief te zetten. Kies een afbeelding die de aandacht van de lezer trekt en die ervoor zorgt dat diegene meer wilt zien of lezen.

  1. Zorg voor een mobile friendly nieuwsbrief

Lezers bekijken hun email vaak in een verkleinde mobiele weergave, wat ongeveer tussen de 550 en 650 pixels breed is. Probeer dus om je lay-out maximaal 600 pixels breed te houden.

  1. Zorg ervoor dat iemand zich makkelijk kan uitschrijven

Dit klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, omdat je (als het goed is) wilt dat je mailinglist zo groot mogelijk blijft. Begrijpelijk! Maar toch is deze tip wel belangrijk. Ten eerste is het wettelijk  verplicht om een duidelijk zichtbare uitschrijf link in iedere e-mail te hebben staan. Daarnaast geeft dit de lezer een vrij gevoel omdat hij/zij zich kan uitschrijven wanneer diegene dat wil. Probeer de lezer gewoon écht zo goed mogelijk te vermaken en te interesseren, zodat hij/zij zelf graag deel blijft van jouw mailinglist.

  1. Test de mail op inhoud en de setting van de nieuwsbrief voordat je hem verstuurd

Wanneer je een mail eenmaal verstuurd hebt kun je dat niet meer terugdraaien. Controleer dus altijd even of je er alles hebt ingezet wat je wou zeggen en of het er allemaal goed en netjes uit ziet. Kost eventjes wat tijd, maar het geeft wel een beter gevoel en tevreden lezers!

Ga jij je eigen nieuwsbrief schrijven? Heel veel succes en nog een extra tip: verdiep je eens in Mailchimp!

 

 

Recent Posts

Leave a Comment

Cookies

Wij gebruiken functionele, statistische en marketing cookies voor een optimaal presterende website. Pas eventueel de instellingen aan of accepteer alle cookies.

Privacy- & cookiebeleid | Sluiten
Instellingen
Een online weggeverwat is branding