Het belang van een goed logo en sprekende huisstijl

 In Grafische vormgeving, Logo & huisstijl

Mensen onthouden vaak vooral in beelden, dat is makkelijker en sneller te herkennen dan een naam of een stuk tekst. Met een logo ben je dus snel herkenbaar. Je kunt er veel mee zeggen en er een gevoel mee uitdrukken. Wanneer je het logo van bijvoorbeeld Apple of Nike ziet, komen alle kenmerken van dat bedrijf of product in je gedachten op. Het logo geeft dus al heel snel een bepaalde indruk. Het is dan ook belangrijk dat je met jouw logo uitstraalt wie jij bent en waar je als bedrijf voor staat. Met een logo zorg je voor herkenning en eenheid van jouw gehele huisstijl.

Wat is dan een goed logo?

Een logo vertegenwoordigt datgene wat je als eerste indruk wil meegeven, voor welke waarden je als bedrijf of als persoon staat. Dat kan zakelijk zijn, of creatief. Duur en exclusief, toegankelijk of bijvoorbeeld duurzaam. Maar in elk geval wel professioneel en vertrouwenwekkend. Je onderscheidt je van andere bedrijven en geeft met het goed ontworpen logo de juiste signalen af. Dat kan zijn met bepaalde kleuren, een strak of juist sierlijk lettertype, een uniek beeldmerk, het lijnenspel en de combinatie als geheel.

Heb ik ook een huisstijl nodig?

Waarschijnlijk ga je je logo gebruiken voor je visitekaartjes. En voor je facturen, de website… Maar ook andere uitingen zoals advertenties, brieven, brochure/flyers, of de bestickering van je auto, gevelreclame op je bedrijfspand kun je herkenbaar maken met een logo. Het geheel van al deze uitingen vat je samen in een huisstijl. Dit noem je ook wel de corporate identity van je bedrijf. Hiermee zorg je voor een uniforme en dus herkenbare uitstraling van jou en je bedrijf.

Bij het maken van het logo houdt de ontwerper niet alleen rekening met de wensen van de opdrachtgever, over hoe het logo eruit zal gaan zien; er zal ook nagedacht worden over het formaat. Dat is van belang bij de bepaling waar het voor gebruikt gaat worden. Denk bijvoorbeeld aan social media. Maar ook je e-mail handtekening maakt daar deel van uit.

De elementen van een logo en huisstijl

Het ontwerp van je logo en huismerk bevat een aantal vaste elementen, die je dan gaat gebruiken voor al je bedrijfsuitingen:

  • Het beeld- of woordmerk
  • De schrijfwijze van de naam
  • De typografie (lettertype(s))
  • De kleuren (kleurcodes)
  • Vaste verhoudingen van formaat, vorm, contrast
  • Materiaalgebruik (papier)

Ook stijlelementen als fotografie, taalgebruik (formeel/informeel) maken deel uit van je uitstraling en dus van de huisstijl. Het geheel kan worden vastgelegd in een brand book.

De huisstijl is dus de basis van je bedrijfsuitstraling

Met het logo en de huisstijlbeschrijving is de basis gelegd voor het maken van de website of webshop. De look & feel is bepaald en er is eenheid in de uitstraling van je bedrijf. Dat is duidelijk voor de (potentiële) klant. Iedereen die het ziet, zal het herkennen als professioneel en betrouwbaar.

Recent Posts

Leave a Comment

Cookies

Wij gebruiken functionele, statistische en marketing cookies voor een optimaal presterende website. Pas eventueel de instellingen aan of accepteer alle cookies.

Privacy- & cookiebeleid | Sluiten
Instellingen