Een bedrijfsnaam bedenken, wat is belangrijk? 5 gouden tips!

 In Logo & huisstijl, Ondernemen

Je bent bezig met het opstarten van een bedrijf en wilt een goede bedrijfsnaam bedenken, waar moet je dan allemaal aan denken? MediaChick heeft voor jou de belangrijkste punten voor een bedrijfsnaam bedenken op een rijtje gezet!

Zorg voor een flinke portie creativiteit

Bij een bedrijfsnaam bedenken is het heel belangrijk dat je je creatieve brein laat werken. Een bedrijfsnaam moet namelijk uniek en origineel zijn en tegelijkertijd moet deze bedrijfsnaam natuurlijk passen bij jou bedrijf, product en/of dienst. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw creatieve brein aan het werk gaat? Allereerst kun je beginnen met het maken van een mind-map, een moodboard, of een overzicht van alles wat er in je opkomt wanneer je denkt aan jouw bedrijf, product, dienst en/of doelgroep. Vind jij het lastig om op een creatieve manier een bedrijfsnaam te bedenken? Klik dan hier om te kijken wat MediaChick voor je kan betekenen.

Denk vanuit het oog van je doelgroep

Een bedrijfsnaam bedenken die je doelgroep aanspreekt is erg belangrijk. Natuurlijk moet jij 100% achter jouw bedrijfsnaam staan, maar belangrijker is nog dat de bedrijfsnaam aantrekkelijk is voor je doelgroep. Hierbij is belangrijk dat je je doelgroep scherp voor ogen krijgt. Dit kun je ook weer op een creatieve manier doen, door persona’s te schetsen. Wat zijn persona’s? Persona’s zijn erg gedetailleerde omschrijvingen van specifieke gebruikers van jouw product of dienst, of bezoekers van je website. Op deze manier creëer je een duidelijk beeld van ‘echte’ mensen, wat beter werkt dan wanneer je een abstract beeld hebt van een algemene doelgroep. Denk er hierbij ook aan of je een doelgroep wilt bereiken binnen, of ook buiten Nederland.

Bedenk of je de naam van je product of dienst wilt gebruiken als bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam bedenken is natuurlijk het makkelijkst wanneer je de naam van je product of dienst als bedrijfsnaam gebruikt. Een groot voordeel hiervan is dat je op deze manier wel sneller de naamsbekendheid van je product of dienst. Een nadeel hiervan is dat de kans bestaat (en het is zeker goed om hier vanuit te gaan) dat je nog veel gaat groeien met je bedrijf, misschien zo veel dat je je producten of diensten wilt gaan uitbreiden of hele andere producten of diensten wilt gaan aanbieden. In dat geval wordt je dus beperkt door je bedrijfsnaam, en dat is natuurlijk zonde!

Een bedrijfsnaam bedenken die voldoet aan de voorwaarden

Dit is misschien nog wel het belangrijkste punt om aan te denken bij een bedrijfsnaam bedenken. In Nederlands worden er voorwaarden gesteld aan de registratie van jouw bedrijfsnaam. Een bedrijfsnaam checken op beschikbaarheid doe je in het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK). Let erop dat je bedrijfsnaam niet overeen mag komen met bestaande (merk)namen en ook niet verwarrend of misleidend is (bijvoorbeeld Koka Cola).

Belangrijke tip wanneer je een bedrijfsnaam kiest

Bekijk voordat je je bedrijfsnaam gaat registreren bij de KVK of de domeinnaam met de desbetreffende bedrijfsnaam nog vrij is. Mocht deze niet vrij zijn kun je nog kijken of jouw bedrijfsnaam afgekort of met een kleine toevoeging wel vrij is. Dit kun je meenemen in de overweging bij het kiezen van een bedrijfsnaam.

Vind jij het nog lastig om een bedrijfsnaam te bedenken? MediaChick helpt jou graag bij dit creatieve proces. Al een flink aantal jaren heeft MediaChick ervaring opgedaan in de wereld van marketing, vormgeving, Social Media en branding. De combinatie van deze ervaring en jouw ideeën resulteren in de perfecte bedrijfsnaam! Neem gerust contact met ons op wanneer je hier meer over wilt weten!

Recent Posts

Leave a Comment

Cookies

Wij gebruiken functionele, statistische en marketing cookies voor een optimaal presterende website. Pas eventueel de instellingen aan of accepteer alle cookies.

Privacy- & cookiebeleid | Sluiten
Instellingen