Adverteren op Instagram: zo creëer je de perfecte ads in 5 stappen

 In Instagram, Social Media

Wil je jouw product of dienst meer in de schijnwerpers zetten? Een nieuwe doelgroep bereiken? Of juist zorgen dat je jouw huidige klanten beter bereikt? Dan is adverteren op Instagram een aanrader voor jouw bedrijf. Terwijl je met organische posts maar een klein deel van jouw doelgroep bereikt, kun je op deze manier ‘iedereen’ bereiken. Benieuwd wat onze tips zijn voor adverteren op Instagram? We onthullen onze geheimen in deze blog.

1. Bepaal je doel en budget

Bedenk voordat je begint wat je wil bereiken met jouw advertentie(s). Dit kan variëren van meer bekendheid voor jouw merk tot meer verkopen tot meer verkeer trekken naar jouw website. Als je eenmaal weet wat het doel is, kun je de teksten hierop aanpassen.

Daarnaast bekijk je bij deze stap hoeveel je te besteden hebt. Ook met een klein bedrag kun je goede resultaten bereiken met adverteren op Instagram, zeker als je een specifieke doelgroep kiest. Als je niet te veel uit wilt geven, is het slim om drukke periodes rondom feestdagen te vermijden. Dan gaan de prijzen flink omhoog.

2. Kies je doelgroep

Je kunt alleen op de juiste manier adverteren op Instagram als je weet voor wie jouw berichten bedoeld zijn. Denk hierbij niet alleen aan leeftijd en woonplaats maar ook aan andere zaken. Welk probleem of verlangen hebben ze? Wat zijn hun normen en waarden? Wat zijn hun motieven om jou te volgen of iets bij jou te kopen? Begin pas met schrijven als je dit helder hebt. Het is een echte must om de taal van jouw klant te spreken voor je jouw campagne live zet.

Bonustip: je kunt beter adverteren op Instagram door gebruik te maken van de Facebook Business Manager. Hier kun je jouw doelgroep veel specifieker targetten dan wanneer je rechtstreeks via de app adverteert.

3. Zorg voor pakkend beeld

Instagram is een visueel medium. Mensen willen hier geïnspireerd worden door mooie afbeeldingen. Jouw tekst kan daarom nog zo goed zijn, als het beeld niet aanspreekt bereik je waarschijnlijk de ideale klant niet. Zorg er in ieder geval voor dat de foto’s scherp zijn, de compositie klopt en het kleurgebruik aansprekend is. Als je in de gewone feed adverteert, kun je beter ook geen tekst over het beeld heen plaatsen.

4. Maak meerdere ads binnen dezelfde campagne

Je hebt een goede tekst inclusief duidelijke call-to-action geschreven en oogverblindend beeld uitgekozen. Hoe mooi de ad ook is, na een tijdje verliest hij helaas zijn effectiviteit omdat mensen de boodschap al kennen. Het is dan ook slim om met meerdere berichten tegelijk te adverteren op Instagram. Extra handig: binnen Facebook Business Manager kun je kiezen voor budgetoptimalisatie. Dit zorgt ervoor dat de advertentie die het best presteert, automatisch het meeste budget toegewezen krijgt.

5. Adverteren op Instagram: vergeet de stories niet!

Wist je dat je ook kunt adverteren in Instagram stories? Dit kan heel interessant zijn voor jouw bedrijf. Stories zijn beeldvullend en daardoor wordt de gebruiker minder snel afgeleid door allerlei andere berichten. In tegenstelling tot in de gewone feed, werkt tekst over het beeld hier juist heel goed. Houd hier dus rekening mee met het maken van de ad.

Wil je meer tips voor Instagram? Lees hier meer over in het bericht Instagram voor je bedrijf? Doen!

Recent Posts

Leave a Comment

Cookies

Wij gebruiken functionele, statistische en marketing cookies voor een optimaal presterende website. Pas eventueel de instellingen aan of accepteer alle cookies.

Privacy- & cookiebeleid | Sluiten
Instellingen