fbpx

7 punten waar een goed logo aan moet voldoen

7 punten waar een goed logo aan moet voldoen Als je een nieuw bedrijf gaat starten komt er een hoop bij kijken wat betreft de branding. Je moet goed bedenken hoe je jouw merk op de markt wilt zetten en wat voor branding hierbij past. Zo moet je ook goed

7 punten waar een goed logo aan moet voldoen

Als je een nieuw bedrijf gaat starten komt er een hoop bij kijken wat betreft de branding. Je moet goed bedenken hoe je jouw merk op de markt wilt zetten en wat voor branding hierbij past. Zo moet je ook goed nadenken over het logo van je nieuwe bedrijf. Het (laten) ontwerpen van een logo is niet gemakkelijk, want een goed logo moet aan een aantal eisen voldoen. Het moet goed te herkennen zijn door je klanten, moet direct te begrijpen zijn door mensen die nog niet bekend zijn met jouw merk en moet uniek en creatief bedacht zijn. Kortom, een klus voor VYZUAL! We zetten graag voor jou op een rijtje waar jouw nieuwe logo volgens ons aan moet voldoen. Samen eens brainstormen over jouw nieuwe logo?

1.    Houd het simpel

Een logo hoeft niet al te uitgebreid te zijn wat betreft ontwerp. Het mag namelijk best makkelijk, zoals de gele letter M van McDonalds of de ‘swoosh’ van Nike. Bedenk goed waar jouw bedrijf en merk voor staat en ga dan aan de tekentafel zitten. Kies representatieve kleuren, lettertypes en vormen die perfect aansluiten bij jouw beeldvorming van het merk. Ga niet met complexe figuren en lijnen aan de slag, maar houd het simpel.

2.    Tijdloos ontwerp

Een goed logo gaat jarenlang mee. Natuurlijk kan het zo zijn dat je je logo tussentijds wat aanpast en moderniseert, maar de basis zal hetzelfde blijven. Vraag jezelf af of het logo dat je laat maken over 10 jaar ook nog sterk is en of je er dan nog steeds tevreden over zal zijn. Kijk bijvoorbeeld naar het logo van Google, deze is in de loop der jaren wel veranderd maar nog steeds het herkenbare logo van Google.

3.    Passend bij de doelgroep

Natuurlijk kies je een logo wat goed bij jouzelf past, maar het is misschien nog wel veel belangrijker om dit af te stemmen op je doelgroep. Het is van belang dat je doelgroep zich kan vinden in je huisstijl en dus ook je logo. Kies jij een super kleurrijk logo met gekke vormen, maar ben je een accountant? Dan sla je echt de plank mis. Hetzelfde geldt als jouw doelgroep voornamelijk kinderen zijn en je een heel serieus logo laat ontwerpen in zwart-wit tinten. Je hebt de schijn direct tegen en mensen associëren zich niet direct met jouw merk.

4.    Herkenbaar en passend bij het bedrijf

Een logo moet herkenbaar zijn en op een bepaalde manier verwijzen naar jouw diensten. Dit hoeft er niet te dik bovenop te liggen. Het is niet zo dat een timmerman een hamer in zijn logo moet hebben of een kapster een schaar. Een logo biedt identificatie en hoeft niet ontcijferd te worden. Want zie jij een hamburger in het McDonalds logo of een bierflesje in het Grolsch-logo? 94% van de logo’s van topmerken beschrijven niet wat het bedrijf doet. Als het maar herkenbaar is!

5.    Veelzijdig in te zetten

Een logo staat nooit op zichzelf en moet dus goed binnen jouw huisstijl passen. Zowel qua kleuren als vormen mag deze dus niet afwijken. In het beste geval laat je het logo dus ontwerpen door hetzelfde bedrijf dat ook je huisstijl ontwerpt en de branding verzorgd van jouw merk, zoals VYZUAL dat voor je kan doen. Wij kunnen dan ook direct meedenken over de rest van je promotionele uitingen en of het logo hierop goed uitkomt. Denk hierbij in de breedste zin mogelijk; van het logo op een pen of visitekaartje, maar ook als het gedrukt wordt op een billboard.

6.    Wees uniek

Tot slot is het belangrijk om uniek te zijn. Je wilt natuurlijk niet dat men jouw logo direct associeert met een ander bedrijf of dat jouw klanten in de war raken, zeker niet als je bijvoorbeeld vergelijkbare diensten aanbiedt. Als dit toch gebeurt, is het misschien een goed idee om jouw branding en logo om te gooien. Neem ons mee in je dilemma’s en we denken graag met je mee voor een écht uniek logo, waardoor jouw klanten direct weten met wie ze te maken hebben!

7.    Laat een professional ernaar kijken

Misschien ben je erg creatief en wil je graag zelf je eigen logo ontwerpen. Dat kun je natuurlijk doen, maar bedenk je dat er naast het ontwerp ook nog een hoop andere zaken bij komen kijken. Het beste kun je een professional het logo laten ontwerpen, die het direct bruikbaar kan maken voor allerlei doeleinden. Daarnaast weet je dan ook zeker dat het logo voldoet aan alle gestelde eisen hierboven!

Wil jij een logo laten ontwerpen door VYZUAL? Neem direct contact met ons op!

Ilona

Vond je deze blog interessant?

Onze digital marketeer schrijft maandelijks interessante blogs vol met waardevolle informatie en tips over branding, webdevelopment en online marketing!

Nieuwste blogs